projecten

"Eigen gedachten en die van anderen onderzoeken, dat is wat kinderen en jongeren doen als zij samen filosoferen."

Wij werken door heel Nederland voor o.a.: De Abeel Christelijke Montessorischool (Den Haag), Hildebrand van Loonschool (Amsterdam), Wonnebald Vrije School (Den Haag), Binck Vakantieplan (Den Haag), Theater en Filmhuis Dakota (Den Haag), Humanitas BOR (Almere), Montessorischool (Leidschenveen), Het Mozaiek Montessorischool (Maarssen), Verhaal van een Vluchteling (o.a. HAN, Windesheim), SEP (Amsterdam), Kleinkunstig (Arnhem, Blaricum, Zaandam, Zwolle), Utrechts Centrum voor de Kunsten (De Meern, Montfoort), Brede School (Utrecht-Overvecht), Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam), Vriend & Vijand via Critical Mass (VO in heel NL), Museum No Hero (Delden), Catharijne Convent (Utrecht), Grafisch Lyceum (Utrecht), Nationaal Onderwijs Museum - Synode (Dordrecht), Orkaan (Amsterdam), Hogeschool voor de Kunsten - Faculteit Theater (Utrecht), Jantje Beton

.

‘Geen klaagmuur maar een vraagmuur’ tijdens de Maand van de Filosofie


Er is steeds meer aandacht voor filosoferen en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden binnen het onderwijs. Op meer en meer scholen wordt gefilosofeerd met een serie lessen het hele jaar door of tijdens projectweken. Een bijzonder project, met succes uitgevoerd, is ‘Geen klaagmuur, maar een vraagmuur’ tijdens de ‘Maand van de filosofie’.


Met de Vraagmuur is er een periode schoolbreed aandacht voor filosoferen, is er grote betrokkenheid -ook van ouders- en kan iedereen actief deelnemen.

“Van verschillende kanten hoorde ik dat de betrokkenheid de afgelopen weken groot was en er door de kinderen diep is nagedacht over een goede vraag. Ook was het regelmatig druk bij de 'muur', omdat kinderen elkaars vragen aan het lezen waren en er al meteen over in gesprek raakten. Uit de vragenbriefjes bleek daarnaast dat kinderen van alle leeftijden en uit alle klassen actief hebben bijgedragen.”


Kinderbestuur Museum Boijmans Van Beuningen

Sinds september 2016 stelt Museum Boijmans Van Beuningen, voor een periode van in ieder geval vier jaar, ieder schooljaar een kinderbestuur aan dat meedenkt over het beleid, programmering en identiteit van het museum. Zo geeft het museum – als onderdeel van de ambitie om het aandeel jong publiek van het museum te vergroten, maar ook in een periode waarin de komst van het Depot grote veranderingen teweeg zal brengen – een stem aan een belangrijke groep inwoners van Rotterdam: kinderen in de basisschoolleeftijd. Het traject wordt begeleid door Linda van Filosoferen in de klas.



WIE ZIJN WIJ?

PROJECTEN